Till innehåll på sidan

Rektorn har ordet

Rektorsbrev Sommar 2021

I dag är det varmt, nu är sommaren här!

Efter en lång och seg, kyligare och mörk årstid har vi nu nått den varma och ljusa tiden. Att tiden vi har bakom oss känts lång och seg har naturligtvis att göra med situationen vi befunnit oss i sedan över ett år – pandemin som benämns Covid -19. Detta läge har påverkat oss i skolan mycket. Inte på så vis att vi - som i flera andra branscher - jobbat hemifrån, utan just därför vi varit på plats under hela denna tid. Stämningen är trots detta fortsatt god. Personalen på Högalidsskolan har gjort ett mycket bra arbete, men en viss mental ”fatigue” är nu närvarande. Denna trötthet tror jag beror på den mentala påfrestning att dagligen befinna sig bland andra människor och därmed tänka på risken att smittas.

När nyårsklockorna klämtade för snart sex månader sedan, fanns en stämning av förväntan i vårt land att ”nu är det snart över”. Man sammanfattade året 2020 och såg fram emot 2021, då allt skulle bli bra. Allt skulle bli som vanligt. Lite förhastat kan man väl tycka. Så här vid halvårsskiftet är förändringarna till det normala ganska små. Många jobbar hemma, det finns restriktioner på många håll och inskränkningar är fortfarande vanligt.

På Högalidsskolan har vi haft elever här som vanligt från åk F till 6 under hela läsåret. Åk 7–9 har vi, som ni säkert vet, haft klasserna delade; ena halvan på plats i skolan – andra halvan på distans. Detta sedan slutet av december. För att uppfylla de riktlinjer, som huvudman ställt, var detta enda vägen. Andra skolor har gjort andra bedömningar. Jag som rektor har valt att strikt försökt följa just huvudmannens riktlinjer och inte göra avsteg från dessa. Skolans psykolog, Mats Edin, som är en omvittnat klok person, sammanfattade läsåret häromdagen med orden ”vi har gjort en jättebra insats”. Med risk för självskryt håller jag helt med Mats. Vi har lyckats bedriva skola under svåra omständigheter, där eleverna lärt sig saker och mått bra i en generell mening. Vår lokala plan, som reviderats flera gånger utifrån huvudmannens förändrade anvisningar, har fungerat. Förutsättningarna och riktlinjer har skiftat vid flera tillfällen med mycket kort framförhållning. Personalen har varit fenomenal att agera utefter förändrade förutsättningar. Det ska sägas att framför allt den digitala kompetensen och det digitala användandet har fått en skjuts framåt pga pandemin, främst på högstadiet. Vidare finns det flera organisatoriska förändringar och rutiner, som förändrats för att motverka spridning av smitta, som vi inte kommer ändra på. De nya rutinerna fungerar bättre helt enkelt.

På tal om värmen. Ett härligt sommarväder ligger i skrivande stund över Stockholm. Dock finns det som bekant baksidor med allt, så även med härligt sommarväder. Inomhus här på Högalidsskolan är det inte så härligt … Jag har skrivit om detta fenomen vid flera tillfällen till er tidigare. För nytillkomna läsare kan jag berätta, att det i vår fina skola blir hög temperaturen när just sol och värme förgyller vår tillvaro. Det är till och med så att detta kan beskrivas som ett arbetsmiljöproblem. Vi har arbetat i samarbete med fastighetsägaren och Utbildningsförvaltningen sedan i höstas för att få till en bättre inomhusmiljö gällande luftkvalité och temperatur. Vad gäller luftkvalité har det enligt aktuella mätningar blivit bra. Här har vi också lagt fokus på att få till bättre städning av skolan. Inomhustemperaturen återstår att utvärdera. Hur som helst kommer vi jobba vidare med frågan om det inte förbättrats ytterligare. Dock ska sägas att just temperaturen är ett knepigt kapitel gällande denna vackra skola – ett tegelpalats på en kulle utan vidare skugga med mycket fönster blir just varm.

Vår nära medarbetare biträdande rektor för lågstadiet Kina Blank har beslutats sig för att gå vidare i karriären. Kina och jag började på Högalidsskolan nästan samtidigt för åtta år sedan. Mycket har hänt sedan dess och Kina har varit en mycket betydelsefull person här. Vårt lågstadium har Kina i mångt och mycket varit den, tillsammans med andra, som byggt upp. Kinas ersättare är rekryterad. Vår nya biträdande rektor för lågstadiet har ett imponerade CV och kommer från en rektorstjänst på en låg- och mellanstadieskola. Vår nya medarbetare kommer att presentera sig närmare i samband med skolstart i höst. Anledningen till att jag inte namnger personen här beror på att jag inte vet om den nuvarande arbetsgivaren kommunicerat ut denna förändring.

Ni har mött debatten i media angående betyg i åk 4. Av för mig mycket märklig anledning beslutades det att rektor på varje skola skulle ta beslutet, om man skulle införa betyg på mellanstadiets första år eller inte. Ännu märkligare blir det när införandet av betyg i åk 6, som gjordes för några år sedan, inte ännu fullt ut analyserats. En utredning härom ska presenteras först i höst. Skolan som politisk arena är väl svaret på just dessa funderingar naturligtvis. Om beslut uppifrån inte fattas, så kommer jag inte under överskådlig tid att införa betyg i åk 4 - så länge man inte kan peka på nyttan.

Läget i Hornstull har varit på tapeten sedan förra sommaren. Många närboende hör av sig till mig och till Stadsdelsförvaltningen om att läget förändrats i negativ mening kopplat till personer med missbruksproblem, som uppehåller sig i grannskapet. Stundom känns det som att denna grupp dominerar stadsbilden runt Hornstulls centrum liksom i kringliggande parker. Polisen har en omfattande insats pågående, både synlig och inte så synlig. Även Stadsdelsförvaltningen jobbar intensiv för att förbättra den upplevda situationen, insatser som både är psykosociala och fysiska. Stadens olika instanser har ett bra nätverk gällande denna stadsdel. Har ni synpunkter och/eller idéer som tangerar detta område, hör av er så kan jag kanalisera dessa vidare till lämplig adress.

I samma andetag ska jag nämna nattvandring. Nya tag har tagits gemensamt av skola och stadsdel här på ön med målet att få till kontinuerliga nattvandringar, eller trygghetsvandringar som det mer rätt kallas. Starten var på Valborgsmässoafton och sen vidare varje fredag. Hittills är resultat positivt. Jag uppmanar er alla att besöka facebooksidan ” Nattvandring på Södermalm”. Här finner man nödvändig info, om man är intresserad av att delta eller för att bilda sig en uppfattning om hur läget är på stan fredagskvällar.

Begreppet ”Krök” som ett substantiv har ni kanske inte mött tidigare. ”Krök” är namnet på de stora samlingar som ungdomar arrangerar för att träffas. Att träffas är naturligtvis kul och en självklarhet för tonåringar. Dock finns det - som namnet antyder - mindre positiva delar av dessa sammankomster. Alkohol och droger förekommer frekvent på dessa samlingar, som kan dra ihop många hundra ungdomar från hela Stockholm. Med dagens teknik går budskapet om ”Krök” snabbt och det är en utmaning för polis och socialtjänst att hänga med. Personer med onda syften dras också hit. Våld, övergrepp, rån och stöld förekommer under eller i anslutning till dessa stora folksamlingar. Fältassistenterna vittnar tyvärr om hemska händelser tyvärr.

Sista veckan i november kommer att bli en högtidsvecka på Högalidsskolan. Då fyller Högalidsskolan  100 år! Vecka 47 kommer att fyllas med olika aktiviteter för att fira jubilaren, som avslutas med pompa och ståt fredag 26 november med tillställning! Förutom skolans bemärkelsedag ska vi också under hösten uppmärksamma att den allmänna rösträtten fyller 100 år!

Nästa läsår kommer vi starta ett skolövergripande arbetsområde kring ”Förintelsens minnesdag”. Detta är ett förslag som kommit från lärarhåll och är verkligen lovvärt. Med ett brett anslag under denna rubrik når vi många viktiga frågor.

Några elever från lågstadiet uppvaktade mig om att de vill starta ett miljöråd, vilken strålande idé! Klart vi ska starta ett miljöråd i höst.

Brukligt är att jag i detta brev tackar för alla positiva tillrop under året (för inte så positiva tillrop också faktiskt - engagemang är bra). Men, i detta brev ska jag tacka extra mycket, vi har fått till oss mycket uppskattning och beröm för vårt sätt att hantera detta extraordinära läsår. Helt ärligt är den negativt färgade återkopplingen mycket liten. Det är många av er som ser det goda arbete som personalen på Högalidsskolan gjort under detta läsår präglat av pandemi. Tack!

Önskar er en fantastisk sommar, njut och ta hand om er själva och era nära och kära!

Hälsningar Emil

 

 

Nej, nej, nej – klart att jag inte glömt - traditioner ska hållas! Örontips sommaren 2021:

 

Sommarmusik för berså, brygga och balkong!

  • Sacha Distel. Sacha Bossa: favoritrytmerna i francofil tappning.
  • Stan Getz: Big Band Bossa Nova: bättre än så här blir det inte. Gärna på LP naturligtvis.
  • 101 Strings: Orchestra: hissmusik delux! Kolla Spotify så hittar ni olika album för alla slags ”moods” och tillställningar, t ex Cool jazz cocktail party eller varför inte Music for a Latin Dinner Party!
  • Monica Zetterlund: Svensk sommar utan MZ är otänkbart, t ex samlingen Z.
  • Lando Fiorini: Passione Romana: Kan man inte resa till Rom, så tar dessa toner en direkt dit!
  • Cesaria Evora: allt med CE är bra, samlingen Best of tycker jag nog bäst om. Direktverkande värme ur högtalaren!
  • Gato Barbieri: jazz/soul från Argentinas store saxofonist! Lyssna på Calienete! och El Pampero.
  • Sven-Bertil Taube: Årstider, kommentar överflödig.
  • Veronique Sanson: Amoureuse, bästa plattan från denna franska superstar!

 

Poddar:

  • Mauro och Plura är svårt att värja sig mot. Tjat varvat med en del kloka inlägg (lyssna t ex på avsnitt nr 2).
  • Stil med Susanne Ljung är en favorit, begåvat och intressant med större bredd än titeln anger.
  • Jankopodden ska ni inte missa! Jan-Erik Svensson, som var biträdande rektor här i flera år, har denna podd. Jan-Erik är en expert på dels drycker som betecknas som öl, men också på centraleuropeisk kultur och historia (för att inte tala om folkmusik från Karpaterna och Alperna – youtuba Kraudin Sepp 5 minuten så kan ni se och lyssna på Tyrolens Johnny Cash). I denna podd lär Svensson lyssnarna om både just dryck och kultur.

 

Glad sommar

Dela:
Kategorier: